søndag 30. september 2012

Bruk av interaktive tavler - et skråblikk :-)




Høsten 2007 fikk Fillan Skole sine første interaktive tavler. Vår leverandør av IT-tjenester var selvfølgelig lykkelig over å ha kapret nok en kunde, og gjennomførte gladelig et demonstrasjonskurs for nysgjerrige lærere.  Vår skole valgte interaktive tavler av typen SMART Board, og firmaets kursholder var overbevist om at dette kom til å revolusjonere undervisningen og gjøre hverdagen lettere for lærerne.  Elevene kom til å oppleve undervisningen både mer interaktiv, mer spennende noe som forhåpentligvis ville gi flinkere elever!
I dag, 5 år senere har vi SMART Board i de fleste klasserom med unntak av på 1. og 3. trinn. Det paradoksale er at kun en håndfull lærere benytter interaktive tavler aktivt i undervisningen.
Hva har gått galt? Hvorfor ble det ikke slik vår entusiastiske og overbevisende selger fra tavleleverandøren skisserte?
Jeg husker godt stemningen fra demoen denne ettermiddagen. Noen viste begrenset entusiasme (les: skepsis) og var overbevist om at kritt og overhead kom til å funke fint i mange år framover. Det var jo ikke så lenge siden de hadde lagt bort stensilmaskinen og lært seg med den nye kopimaskinen. Kopimaskinen var grei den, men det funket fint med stensilmaskinen også.  Det tok litt tid å skrive stensilene, men man slapp i alle fall papirkræsj og feilmeldinger i displayet som selv ikke de som brukte datamaskiner forstod noe av.  Skeptikerne hastet ut av rommet denne ettermiddagen,  med masse notater og oppskrifter på grunnleggende bruk av interaktive tavler. Ved Smartboarden stod det noen få lærere, salige i blikket som nyfrelste konfirmanter som nettopp hadde møtt hovedpersonen!
En av de som stod igjen etter demoen var undertegnede.  I motsetning til skeptikerne hadde jeg ikke laget en eneste smørbrødliste i løpet av demonstrasjonen. Jeg satt imponert og fulgte med på alle de enorme mulighetene som fantes i dette nye verktøyet.  Dette var ettermiddagen da jeg ble avhengig. Avhengig av Smartboard.  En avhengighet som skulle vise seg å medføre smertefulle abstinenser hvis smartboarden en sjelden gang ikke fungerte. Heldigvis har det ikke vært mange dager der smartboarden har sviktet meg. Eller motsatt.

I dag, 5 år senere er jeg en ivrig SMART Board bruker.  Skeptikerne som forlot demoen har fremdeles ikke pusset støvet av sine oppskrifter og smørbrødlister. Tavlene blir brukt som lerret for flotte plastfoiler som ivrig blir vist fram ved hjelp av de gode gamle overheadprojektorene. De har jo alltid fungert greit, og man slipper dessuten datakrøll og PowerPoint-presentasjoner som man ikke finner igjen blant hundrevis av filer på skrivebordet.
I løpet av de første 415 ordene i dette innlegget har jeg kanskje gitt inntrykk av at jeg er en superbruker som kan alt, vet alt og lager det mest utrolige på SMART Board.  Så er ikke tilfelle. Jeg bruker smartboarden mest som ei vanlig tavle med alle de fantastiske tilleggsfunksjonene som ligger der. Jeg bruker internett, filmsnutter, bilder, de ferdige elementene som ligger i programvaren, ferdige undervisningsopplegg på smartskole.no og ikke minst muligheten for å lagre elementer som jeg kan ta fram ved en senere anledning. 

Hvorfor ble ikke flere av mine kolleger frelst denne ettermiddagen i 2007? Hva har vært suksessfaktorene som gjorde at jeg er en av de aktive brukerne i dag?

Utfordringene ligger både på individplan og ikke minst på systemnivå.  Vi har ikke vært flinke nok til å gjennomføre kompetansehevende kurs internt og har heller ikke vært dyktige nok når det gjelder å dyrke delingskulturen på enheten. Når det er sagt så hjelper det ikke med all verdens kurs hvis viljen og interessen for  å ta i bruk ny teknologi ikke er tilstede.  Jeg tror mye handler om den enkeltes nysgjerrighet, det å prøve, utforske og ikke minst tørre å feile. Aller helst uten smørbrødlistene som er med på å forsterke frykten for å trykke på feil knapp. 
I tillegg er det en selvfølge at du har maskinvare og ei tavle som fungerer slik den skal.  Jeg var tidlig ute med å koble en egen datamaskin til Smartboarden. På den måten eliminerte jeg bort argumentet med at det tar tid å koble opp, og at det er mye styr med å frakte min bærbare pc fra rom til rom.  Jeg er alltid pålogget internett, har lagret snarveier og favoritter som gjør det enkelt og hente fram det jeg trenger.  Smartboarden er alltid klar til bruk på mitt klasserom. Dette har kanskje vært en av de viktigste suksessfaktorene for at jeg benytter Smartboarden i de aller fleste av mine undervisningsøkter.

Skeptikerne lurer nok på om det ble slik som kursholderen påstod denne ettermiddagen i 2007.         Er hverdagen min blitt lettere? Opplever elevene undervisningen som mer interaktiv og spennende? Har jeg fått flinkere elever, noe som kursholderen nærmest garanterte?

Jeg er imidlertid ikke i tvil om at funksjonene og mulighetene som ligger i ei interaktiv tavle har gjort hverdagen min lettere. Tenk bare hvor fantastisk det er som matematikklærer og endelig kunne tegne en rettvinklet trekant som faktisk er rettvinklet? Eller en sirkel som er en sirkel og ikke en oval sirkellignende figur. Du slipper å gå på jakt etter tavlepasseren som alltid mangler vitale deler og ikke har fungert siden den ble pakket ut av plasten. Du slipper også kritt flekker på klærne, våte kritt og sure tavlesvamper.
Jeg har også et klart inntrykk av at det er lettere og fange oppmerksomheten til elvene i gjennom ei interaktiv tavle. Det er en selvfølge at gevinstene når det gjelder interaktivitet i undervisningen er formidable med ei interaktiv tavle!  Selgeren traff nok innertier med denne påstanden for 5 år siden.  Selgeren sa ingenting om hvordan man skal få til at hver og en av de 35 elvene i gruppen får den samme muligheten som læreren til å bruke tavlen aktivt. Med store grupper er det lett for at tavlen blir et leketøy/hjelpemiddel  for læreren og at man ikke klarer å gi elevene erfaringer med de mulighetene som finnes.

Det er stor diskusjon rundt økt læringseffekt ved bruk av interaktive tavler i undervisningen.  Det er vel ikke slik at interaktive tavler i seg selv vil gi flinkere elever?  Jeg ser på interaktive tavler som et godt hjelpemiddel i læringsarbeidet og kan på ingen måte overta for den faglig dyktige læreren og ikke minst godt pedagogisk og didaktisk håndverk.  Garantien om flinkere elever lar jeg stå for kursholders regning. Jeg er ikke i tvil om at interaktive tavler, og de mulighetene som ligger i feks Notebook programvaren kan gi økt læringsutbytte for elever som trenger visuell støtte, støtte til begrepsinnlæring og ikke minst muligheten til å jobbe interaktivt med lærestoffet. Skulle bare ønske at ressurstilgangen i norsk skole hadde vært slik at interaktive tavler hadde vært en selvfølge i arbeidet overfor elever med spesialpedagogisk tilrettelegging.

I dag er det 5 år siden interaktive tavler pirret min nysgjerrighet.  Jeg er på ingen måte i nærheten av å være utlært når det gjelder dette hjelpemidlet. Det gjenstår masse upløyd mark i forhold til det å lage egne pedagogiske opplegg til bruk på smartboarden samt bruke interaktive tavler i spesialundervisning. 
I løpet av disse 5 årene har ikke nysgjerrigheten på ny teknologi og de mulighetene som finnes blitt noe mindre.  Heldigvis. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar