mandag 17. september 2012

Bilder på web og læringsplattform



Som en del av arbeidskravet i studiet Ikt for lærere er et blogginnlegg der vi skal reflektere rundt temaet «Bilder på web og læringsplattform.»

Det finnes flere problemstillinger knyttet til det å publisere bilder av seg selv eller andre på web eller en læringsplattform. Skolen som institusjon må være ryddig i forhold til det juridiske rundt det å publisere bilder av elever og lærere på nettet. Elever og lærere bør ha kunnskaper om de lover og regler som gjelder ved å kopiere, og bruke andres bilder i egne publikasjoner. Sist men ikke minst har skolen et stort ansvar i å jobbe holdningsskapende i forhold til eget personvern slik at en ikke legger ut bilder av seg selv eller andre som i ettertid kan bli misbrukt, eller sette den enkelte i en vanskelig situasjon. Det finnes mange eksempler der personer har havnet i et juridisk og økonomisk uføre ved å ikke ta loven om opphavsrett alvorlig.

På første samling var jeg en av de få som rakk opp hånda da vi ble spurt om det var noen som ikke har en Facebook profil. Det riktige er at jeg har vært på Facebook. Jeg var relativt tidlig ute med å melde meg inn, lenge før FB ble vanlig for husmødre og pensjonister. Jeg var raskt oppe i 3-400  «venner»  og begynte etter hvert å ignorere flere enn jeg aksepterte.  Jeg var en bruker som delte omtrent ingenting med mine FB-venner, samtidig som jeg en sjelden gang var innom og kikket nysgjerrig på det som ble lagt ut av andre. Ofte satt jeg hoderystende og så på bilder og statusoppdateringer som mildt sagt ikke burde ha vært delt med resten av verden!  Hvor hadde det blitt av dømmekraften til mine «venner» som jeg engang så på som fornuftige og veloverveide mennesker? Det gikk som det måtte gå. Jeg slettet profilen. Facebook var historie for meg. Helt til denne islendingen dukket opp….

For meg personlig har publisering av bilder handlet om å bruke sunn fornuft. Etter den første samlingen for IKT for lærere fikk jeg en påminnelse om at sunn fornuft ikke alltid er nok.  Jeg som alltid har stolt på bondevettet som min far gav meg på veien. Synd han ikke ante noe om datamaskiner og at det en gang i tiden skulle bli populært å dele det meste på noe som heter internett!

Jeg er lærer på en ungdomsskole som bruker læringsplattformen Fronter, der kun elever og lærere har tilgang. Fronter blir mest brukt som en oppslagstavle og innlevering av oppgaver. Skolen har også en hjemmeside der det publiseres nyheter, informasjon og bilder av elever. Vi ivaretar elevenes personvern ved å forlange en samtykkeerklæring der foresatte aksepterer bruk av bilder på web og Fronter. I tillegg blir bildene vurdert nøye slik at det ikke oppleves krenkende for den det måtte gjelde.
På min skole har vi vært flinke til å lære elevene kildekritikk/kildehenvisninger i forhold til skriftlige arbeider. Jeg må ærlig innrømme at jeg har reflektert lite over hvem som evt. har rettighetene til de bildene jeg har brukt i ulike sammenhenger. Det er vanskelig å si om mitt liberale forhold til andres bildemateriale har smittet over på elevene, men jeg har i alle fall ikke bidratt til at de sitter inne med gode holdninger i forhold til opphavsrett! I likhet med min gamle far har heller ikke våre elever særlig kjennskap til åndsverksloven eller kopinoravtaler. Jeg har inntrykk av at mine elever lever i en forestilling om at alt de finner på nett er felleseie, og fritt kan benyttes i egne publikasjoner.



Når det gjelder publisering av private bilder av seg selv på ulike nettsamfunn, er det den enkelte som i hovedsak må ta stilling tiI hva en vil publisere. På Hegnar.no den 17.09.12 kommer det fram av en artikkel at 5 % av jenter i aldersgruppen 13-16 år legger ut eller sender nakenbilder av seg selv. Vi opplever stadig at tilsynelatende oppegående voksne havner i kinkige situasjoner ved at private bilder blir publisert på nettet. Politikere legger ut bilder av andre folkevalgte som lett kan mistolkes. Barn og unge blir daglig mobbet via digitale medier. Listen over slike tilfeller er lengre enn lang, og bekrefter viktigheten i å bevisstgjøre både voksne og unge i forhold til billedbruk på web. Konsekvensene ved en liberal holdning til lov om opphavsrett og personvern  kan i enkelte  tilfeller få alvorlige konsekvenser. Eksempler på misbruk av bildemateriale av barn i pedofile miljøer, plagiering eller brudd på personvern bør i utgangspunktet få varsellampene til å lyse hos den enkelte.

Viktigheten av å ha fokus på dette temaet bekreftes også igjennom rapporten fra IKT-senteret - Monitor 2011  der det kommer fram at lærere har forbedringspotensial i forhold til kunnskaper og holdninger til  bildebruk og opphavsrett.

Kilder: 
www.flickr.com
Ikt senteret:  : http://iktsenteret.no/sites/iktsenteret.no/files/attachments/monitor2011.pdf


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar